Blog

25 juli 2023

Training 'Hoe word ik boos?'

Training 'Hoe word ik boos?' image

Voor wie is de training bedoeld?

De training is bedoeld voor kinderen van 9 tot 13 jaar die zich boos/ tegendraads zijn gaan gedragen. De kinderen laten soms driftig gedrag zien, maken ruzie, zijn opstandig, prikkelbaar of reageren zich op anderen af.

 

Kinderen met problemen rondom boosheid hebben vaak een negatieve kijk op zichzelf, anderen en de wereld. Ze voelen ze zich vaak de mindere, interpreteren het gedrag van anderen negatief en voelen zich regelmatig bedreigd door ‘alles en iedereen’.

 

Doel

In de training leert het kind zich bewust te worden van de specifieke situaties die boosheid oproepen, de ‘triggers'. Het is de bedoeling dat het kind deze situaties leert te herkennen zodat hij beter is voorbereid op (potentieel) moeilijke situaties. Het herkennen van deze situaties is de eerste stap, een stap richting zelfcontrole.

 

In de oefenopdrachten voor thuis registreren de kinderen hun eigen gedrag (zelfobservatie). Door de kinderen de gevolgen te laten registreren en het hier met elkaar over te hebben leren de kinderen of hun gedag acceptabel maar ook of het handig is; of de gevolgen voor hen gunstig zijn (zelfbeoordeling). Daarnaast leren de kinderen zich te focussen op wat er goed gaat en leren ze zichzelf een compliment te geven wanneer ze vinden dat ze iets goed hebben aangepakt (zelfbekrachtiging).

 

Opbouw van de training

De groep bestaat maximaal uit 4 kinderen. In totaal zijn er 12 wekelijkse bijeenkomsten. De training is grotendeels opgebouwd uit verschillende elementen uit de cognitieve gedragstherapie. Ieder kind heeft een eigen specifieke hulpvraag. Om de rode draad van de training vast te houden is gekozen de training op te bouwen aan de hand van een analyse/interventieschema; het -G model. De 5 G's staan voor Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg.

 

Iedere bijeenkomst heeft een vaste opbouw waarin de oefenopdracht die thuis gemaakt is wordt besproken. Door middel van het verhaal wordt het nieuwe onderwerp geïntroduceerd. Hierop volgt een uitleg om de kinderen bekend te maken met een nieuwe vaardigheid of techniek. Verder gaan de kinderen op een speelse /afwisselende manier oefenen hoe ze de nieuwe informatie in de praktijk kunnen toepassen, vaak d.m.v. een rollenspel. Iedere bijeenkomst wordt afgesloten met een spel. Ouders en vaak ook leerkrachten worden bij de training betrokken waardoor het geleerde goed gegeneraliseerd kan worden naar de thuis/ school situatie. Met ouders wordt uitvoerig besproken hoe ze de kinderen het best kunnen begeleiden bij het maken van de oefenopdracht thuis.

« Terug naar Blog overzicht